När ABFs gamla webbplatser stängs ner

När ABF går över till nya portallösningen i samband med höststudiestarten 2010 omfattas cirka 70 publika webbplatser. Varje ABF‐enhet får webbplatser med grundläggande funktioner som toppmodern sökfunktion, automatgenererad presentation av studiecirklar och kulturprogram samt e‐handel.

Alla ABF‐enheter måste fundera på hur de ska överföra informationen från dagens lösning till den nya lösningen innan lanseringen. Det mesta av arbetet kan göras med ”klipp och klistra”. Enligt planen, idag, kan man påbörja detta arbete under slutet av april månad.

I portalens nästa fas utvecklas intranät, plattform för studiecirklar på distans, föreläsningsbibliotek, forum för medlemsorganisationer och annat. Dessa delar börjar byggas under hösten med tänkt lansering under 2011. Tills dess använder vi alltså nuvarande intranät, extranät och DVS.

För specialwebbplatser som D.I.Y, ABF‐PRO‐akademin eller olika lokala webbplatser gäller att det kommer att finnas grundmallar att utgå ifrån ungefär i samband med höstens lansering om man vill bygga eget i publiceringsverktyget Episerver.

När vi tar den nya portalen i drift i början av augusti, kring vecka 33 enligt dagens plan, kommer alla publika www.ort.abf.se och www.abf.se/ort pekas om från den gamla portalen till den nya portalen.

När gamla portalen stängs ner och nya öppnas uppstår aldrig en situation när någon står helt utan webbplats. Det är till och med så bra att även den som inte hinner göra något alls för att förbereda sig kommer att ha en helt användbar webbplats. De viktiga bitarna fungerar fullt ut redan från början, det vill säga att besökaren kan hitta sin cirkel, anmäla sig till den och betala den. Samma sak gäller för kulturprogrammen.

Hemligheten bakom detta är att presentationerna av studiecirklar och kulturprogram hämtas direkt från Gustav och får en så framträdande roll att webbplatsen direkt känns ”klädd”. Skriver man bra rubriker och lockande texter om cirklar och arrangemang i Gustav är de ju lika bra och lockande när de visas på webben. Plus att de automatiskt blir fint formgivna och trevligt presenterade med anmälningsfunktioner och online‐betalning.

De så kallade superredaktörerna som håller på att bli specialister på nya portalen, har fått en mer detaljerad information om överflytten av texter och bilder. Den som har frågor kan kontakta en av superredaktörerna.

6 Responses to “När ABFs gamla webbplatser stängs ner”


  1. 1 Orvokki Nyström 27 mars 2010 kl. 7:45

    Låter jättespännande! Kommer man att kunna styra Webbpubliceringsdatum på cirklarna? Typ att vi på avdelningen kan styra hur länge en cirkel/kurs skall synas på webben. Idag försvinner cirkeln från webben när den startat. Ibland behöver man fylla på cirklar efter 1:a sammankomsten och då behöver vi ”annonsera” till den 3:e sammankomsten exempelvis.
    idag löser vi det med att ta bort startdatumet på cirkeln och skriver in i webbinformationen ex: att cirkeln startat och man är välkommen att börja iaf. Detta vore bra om vi på avdelningen kan styra webbdubliseringen för varje cirkel, och slippa ”fejka” för att fylla på cirkeln med fler deltagare….

    Det känns jättespännande med den nya portalen, ser framemot att så snart som möjligt börja jobba med nya portalen. GOdmorgon…

  2. 2 Marianne Hertzberg 29 mars 2010 kl. 18:29

    Vi pratade om att kunna ha informationen på webben på olika språk. Går det inte att koppla webben till Googles Translate-tjänst? Katrineholms kommun kör med det. Texterna på deras hemsida kan översättas till 30 olika språk:
    http://www.katrineholm.se/Om-webbplatsen/Translateoversatt/

  3. 3 Lennart 04 juli 2010 kl. 16:39

    Vad är det som kostat 9 miljoner?? Låter som 1 miljon hade varit nog, eller är det konsulterna som kostat?? Jag är inte ett dugg imponerad, pengarna kunde användas till att bygga lokala ABF hemsidor istället. L

  4. 4 Peter 19 juli 2010 kl. 8:57

    Ha ha, alltid någon som kommer med en sådan kommentar 😉

    Men om du tänker efter Lennart, detta går ju till att bygga lokala sidor. Vad trodde du? Och säg att alla 70 avdelningar ensamma går till någon egen lokal billig (och kanske bra, vad vet man) webbyrå samt bygger allt i open source. Och de får allt billigt (med onlinebetalning, koppling till Gustav, community, videobibliotek, bildbank, koppling till TS för gemensam användarhantering, gemensam grafisk profil för hela ABF etc. mm.). Säg att det bara kostar 250 000 kr. Det ger 70 avdelningar x 250 000 kr = ca 17 miljoner.

  5. 5 Orvokki Nyström 21 juli 2010 kl. 16:58

    Hej, kan inte låta bli att reagera! ABF måste bli proffigare med sina hemsidor, det är ju hur uppenbart som helst! Vi måste bli proffsigare på hur vi skriver och vad vi skriver på webbinformationen på cirklar och kultur! Det ska verkligen bli spännande se när den nya portalen sätts i bruk! ABF ska vara bäst!

  6. 6 Kia Toivonen 27 juli 2010 kl. 10:07

    Hej!

    Vet inte om någon svarat, men så här är det i alla fall:

    Orvokki, det kommer inte att gå att styra webbpubliceringsdatum för cirklarna för detta styrs från Gustav. Alla andra typer av sidor kan man styra webbpubliceringsdatum för.

    Marianne, jättebra idé med Google Translate. Vi diskuterade det på ett möte före sommaren men kom inte riktigt fram till någonting. Å ena sidan tycker vi det är superbra, å andra sidan vet vi inte om folk ska tycka det är oproffsigt med Googleöversättningar. Vi tar upp det igen i höst och försöker fatta ett beslut, tills dess kan man ju skriva in webbadressen hos Google för att få sajten översatt.

    Lennart, visst låter 9 miljoner mycket, men om du som jag såg på nära håll hur arbetet går till med 15 webbproffs som arbetar med detta skulle du se vart pengarna tar vägen. Vi arbetar tätt med Funka om tillgänglighet och därför tar kodningen extra tid för att så många som möjligt ska kunna surfa till ABF, vi kommer att ersätta DVS:en med studiecirklar på nätet i denna Episerverbaserade miljö, vi har en helt ny digital grafisk profil, vi kommer att kunna ha grupprum för olika projekt där man kan dela dokument och diskutera med varandra.

    Och så allt annat som nämnts. Bara en sådan sak som att vi för första gången någonsin har en gemensam bildbank är en stor hjälp för alla som inte har tid att ta eller leta egna bilder.


Comments are currently closed.



Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 25 andra följare


%d bloggare gillar detta: