Första Superredaktörsutbildningen

Vi har haft två verkligt givande utbildningsdagar på temat ”Bli en vassare webbredaktör”. Första dagen deltog alla fantastiska ABFare som ska bli superredaktörer, det vill säga bli specialister på nya portalen i sina regioner och själva hålla i de utbildningar de först har deltagit i. Målet är att alla cirka 95o anställda ska ha gått portalutbildningarna. Andra dagen deltog ABFs förbundsexpedition vars anställda i sina centrala roller ska kunna svara på frågor om portalen.

Det var Maria, Björn och Jonas från vår webbyrå Deasign som höll i utbildningen som i stort innehöll följande:

  • presentation av ABFs nya digitala identitet
  • genomgång av varumärkesundersökningar och prioriterade målgrupper som ABFs förbundsstyrelse genomfört tidigare
  • recept för att skriva på webben och praktiska övningar
  • instruktioner för hur man gör webbinnehåll sökmotoroptimerat
  • riktlinjer för hur man väljer bra bilder till webben

Moodboard som visar ABFs nya webbfärger: rött, svart, vitt, grönt, lila, beige och blått.

Visserligen var det en renodlad redaktörsutbildning som inte hade med tekniken och Episerver att göra, men det blev ändå många spännande diskussioner kring detta. Många ville veta redan nu hur det blir i praktiken när portalen är klar. En del av svaren hade vi redan nu, annat kunde vi inte svara glasklart på eftersom utvecklingen pågår eller inte är påbörjad. Till exempel pågår sökmotorutvecklingen som bäst för tillfället och det fattas många nya beslut om sökningen varje dag.

Lite av vad som framkom ur våra diskussioner under de två dagarna:

  • Det som pågår nu är fas 1 i portalutvecklingen. Den innefattar webbplatser till alla ABF-enheter men inte communitydelar och intranät som utvecklas senare i höst. Det vi satsar hårt på till lansering är att besökaren ska kunna hitta sin cirkel, anmäla sig till sin cirkel och betala sin cirkel.
  • Grundtanken är att driva trafiken till avdelningsnivå så att besökaren alltid hamnar rätt geografiskt.
  • Det pågår utveckling i verksamhetssystemet Gustav parallellt med portalprojektet för att det ska kunna möta ABFs nya krav vad gäller e-handel och anmälningar.
  • Det är inte Deasign som ansvarar för de varumärkesundersökningar och målgruppsanalyser som presenterades under utbildningen utan det är ABF som har beställt olika typer av undersökningar och statistik genom åren.

Gustav och webbpublicering

Grunden i webbpubliceringen sker i Gustav. Det är där man skriver en lockande och sökmotoroptimerad rubrik och ingress som sedan automatiskt publiceras i en tilltalande mall på webben. Alla fält av typen tid, dag och cirkelledare presenteras på ett tydligt sätt på webben. Den som skriver fullständig adress till lokalen får också upp länken ”vägbeskrivning” med en karta på webben.

Den som vill behöver inte göra mer än så här. Det kommmer ändå att finnas anmälningsformulär och onlinebetalning. Onlinebetalning med kort tror vi blir en enorm administrativ lättnad för många avdelningar då pengarna går rakt in på kontot utan att man behöver göra något extra.

Allt detta får man genom att bara skriva in i Gustav.  Den som vill mera går vidare till steg två och redigerar sidan i Episerver. Där kan man till exempel lägga in foton och film eller tipsa om vidareläsning i form av länkar. Det går bra att redigera sina texter i Episerver utan att ta vägen via Gustav, dock inte fast information som tid och avgift.

Vad händer nu?

Nästa utbildningsdagar är 24, 25 och 26 mars då tre grupper ska gå en endags Episerverutbildning. Efter det tror vi att många kommer att börja flytta över innehåll från sina nuvarande webbplatser in i det nya systemet,  så kallad migrering.

När och hur superredaktörerna utbildar i sina regioner bestämmer redaktörerna tillsammans med sina ombudsmän och meddelar sedan utbildningsdagar och dagordningar.


Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 25 andra följare


%d bloggare gillar detta: