Godkända designskisser

Deasign har fått godkänt på övergripande sitemap, samt första wireframes och designskisser till abf.se!

 Här kan du se de första originalfilerna;

  • Central startsida
  • Lokal startsida 
  • Artikelsida (denna sida kommer att kompletteras med fler moduler/element i senare leveranser)

Central startsida

Lokal startsida

Artikelsida

Nästa steg och Actions;

Deasign inväntar feedback på den totala wireframes-leveransen samt justerar under nästa vecka. Parallellt påbörjas designproduktionen av 1) de mallar som specificeras av ABF senast under morgondagen (enklare mallar), och 2) mer avancerade designmallar. Deasign utarbetar en rekommendation över en total lista av designleveranser, vilken godkänns av ABF (levereras innan veckans slut).

 Det går fort framåt!

10 Svar to “Godkända designskisser”


  1. 1 Björn 29 januari 2010 kl. 12:31

    Ser riktigt, riktigt snyggt ut för en 60+

  2. 2 Tobbe 29 januari 2010 kl. 12:50

    Som alla vet så har ju väldigt många problem med att läsa både röd text samt ljusblå text så kan ni byta ut det mot svart och mörkblått så är det många som blir tacksamma…

    • 3 Rafael Reinoso 29 januari 2010 kl. 14:22

      Hej Tobbe!

      Funka Nu har godkänt dessa designskisser.

      Efter ett samtal med dem, så tror de att du kanske menar att färgblinda kan ha svårt att se skillnad mellan rött och blått. I detta fall kommer det inte att ställa till ett problem för dessa grupper enligt Funka Nu. Att det skulle finnas en grupp som allmänt har problem med att läsa både röd text samt ljusblå text är inget de känner till.

      http://www.funkanu.se
      ”Funka är marknadsledande på tillgänglighet. Vi analyserar, utvecklar och utbildar. Vi ger stöd, testar och sätter normer. Vi finns med i referens- och arbetsgrupper på nationell och internationell nivå. Vi har 80 procent av Sveriges myndigheter som kunder. Vi brukar säga att vi kan ta vilket gränssnitt som helst och göra det tillgängligt”

  3. 4 Christian Wåhlin 29 januari 2010 kl. 12:59

    Det tar sig, minsann! Man blir lite otålig nu att kasta nuvarande sajt på soptippen 😉

  4. 5 Orvokki Nyström 30 januari 2010 kl. 18:05

    Hej. Idag har vi på högerspalten; Här hittar du oss, sök din ort så startar du en studiecirkel, beställ utbildningskatalog…mm.

    Jag tänkte bara kolla om högerspalten också går att använda till att söka ämnen som är på på gång JUST NU! Jag Såg i Aftonbladet på nätet på höger sida ex: resor till reapriser, och så var det bara att trycka på en resa och läsa resten…häftigt om det finns möjlighet att ha en sån sök funktion i ABF centralt eller via avdelningarna. Det var enkelt att hitta, man gick ju bara in och sökte för man blev nyfiken…ENKELT OCH SNABB VÄG ATT HITTA.

    Då menar jag en sökfunktion som man kan använda till Ex: platser kvar…nya ämnen,..snabba klipp jag vet inte hur jag ska förklara. Men det är jättespännande med nya portalen….absolut.

    • 6 Orvokki Nyström 30 januari 2010 kl. 18:32

      Jag svarar till mig själv. Jag var snabb att komma med förslag. Men det var för att jag ej såg bilderna i större format hrm…man kunde ju klicka och bilden blev större. Då såg jag också att det verkar finnas möjligeter till snabba val om man vill på lokal startsida..snacka om att man behöver utbildning…

  5. 7 Jonny Clefberg 01 februari 2010 kl. 9:22

    Hejsan!

    Jag gissar att menyerna på den lokala startsidan blir ”valfria”
    som idag? På designskissen är de samma som centrala startsidan men jag hoppas att det bara var enklast så?

    I övrigt känns utseendet enkelt, rent och snyggt!

    Mvh / Jonny

  6. 8 Kia Wulff 09 februari 2010 kl. 15:07

    Utseendet ser jättebra ut och lätt överskådligt för alla åldrar.
    Hoppas också att det blir valfria menyer för oss på lokal nivå.

  7. 9 widing 16 februari 2010 kl. 16:51

    Ser ok ut, men det är lite väl mycket säljperspektiv tycker jag.
    – Hur startar jag en studiecirkel?
    – Hur hittar jag människor att starta studiecirkel med?
    Jag vill gärna upp det på den nationella sidan.

  8. 10 Kia Toivonen 22 februari 2010 kl. 11:25

    Vad gäller menyval på lokala startsidorna är vissa fasta och andra valfria. ”start”, ”kurser & studiecirklar” och ”evenemangsguiden” ligger på samma plats på alla ABF-sidor för att man ska känna igen sig. Har för mig att vi sagt att de avdelningar som inte har egna kulturprogram kan välja om de vill lägga in ”evenemangsguiden” för till exempel hela distriktet eller inte alls.

    På lokala startsidan kan man lägga puffar i högerspalten där man skriver om det mesta. I fas 1 av projektet kommer man att kunna lägga text, bild och länkar i högerspalten. I nästa fas funkar även film, och eventuellt bildspel. Film funkar förövrigt på vanliga artikelsidor redan i fas 1.

    Ja, det är mycket säljperspektiv. Vi fokuserar på cirkeldeltagaren och att på att öka verksamheten inom ABF.

    Det kommer att finnas starta studiecirkel på den nationella sidan. Däremot har vi inte besvarat frågaon hur man hittar människor att starta med. Någon som har bra tips på vad vi kan skriva där?


Comments are currently closed.



Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 25 andra, prenumerera du med.