Wireframes är levererade

Detta är ett långt inlägg. Igår presenterades de första wireframes med mera för oss och Deasign vill ha vårt svar den 19/1. Deasign har funderat mycket på vad som är viktigast för besökaren, att snabbt och enkelt kunna hitta, boka och betala sin studiecirkel på webben. Våra målgrupper och vad som kännetecknar dem har varit viktigt samt hur ABF uppfattas. Det som idag upplevs som ”gammalt”, ”präktigt”, ”top-down”, ”traditionell” ska i framtiden upplevas som ”samtida”, ”inspirerande”, ”personlig” samt ”intressant & kompetent”. Vi ska förflyttas från att:

Tala –> Lyssna.
Studera, diskutera, förändra –> Drömma, lära, utvecklas

Klicka på Fortsätt läs ‘Wireframes är levererade’ för att läsa om copytonalitet, navigeringsstrukturer, wireframes (central startsida, lokal startsida & artikelsida) och digital identitet och lämna gärna en kommentar.

Ansatsen i strukturarbetet

Centralt och lokalt
Visa bredd centralt och specifikt lokalt för att öka relevansen.

Låt det som är viktigast vara viktigast
Prioritera leta/boka studiecirkel i struktur, placering och omfång.

Samma ärende – fast olika attityd
Hjälpa besökare som vet vad de vill eller som vill botanisera – med tips på köpet.

Aktuell
Flexibilitet i de lokala startsidorna för redaktörerna med olika ambitionsnivåer och oberoende av ständigt uppdaterat nyhetsflöde.

Sök
Enkelt att påbörja en sökning – erbjuda filter för att avgränsa/bredda resultatet.
Berätta mer utförligt om ämnesområden och kulturformer på egna sidor för att inkludera närliggande termer/ord.

COPYTONALITET
SEO
(search engine optimization)
Sökmotorerna ÄR internet. Sökmotoroptimering handlar inte om magi utan om fokus och tydlighet. Optimering och uppföljning – ”fortsätt utveckla!”

  • Google är Sveriges största sajt
  • MSN/Live är Sveriges näst största sajt

SEO-recept
Titeln avgör – våga ta beslutet
Titel tags – namnet på sidan. Huvudordet först – max sju ord
I texten – synonymer och böjningar
Geografi – ange plats (30% av sökningen)
Domänstrategi – vilka begrepp vill ABF ta?

Webb-text
Läsaren scannar
Skriv det viktigaste först
Börja med huvudpoäng och huvudord
Korta meningar och stycken

Struktur för navigering








Wireframes

Central wireframe

Lokal wireframe

Wireframe artikelsidor

Tanken bakom dessa wireframes

Hur fångar man intresset?
Det finns en tanke bakom dessa wireframes. Se bilden nedan och läs kommentarerna under bilden.

1. Frågar
”Vad brinner du för?”

2. Överraskar
ENKEL RUBRIK: VERB + SUBSTANTIV (+ PLATS)

Våga bli personlig, tala till individen – inte till massan, tydlighet, humor och var konkret. Exempelvis ändra så här:

Från                                Till
Ritkurs                             Teckna Manga i Olofström
Data för nybörjare                  Data för skräckslagna
Matlagning                          Lär dig laga god vardagsmat
Alla kan blogga!                    Blogga – så fungerar det
Om gemenskap och ansvar             Föräldracoachning

INGRESS: Du & Vi: Ditt behov, vår lösning
1.  Du:
Lär dig tala inför publik
Drabbas du ibland av talängslan?

Toscansk matlagning i Bredäng
Älskar du också italiensk mat? Testa det fantastiska italienska köket!

2. Vi:
I vår studiecirkel lär du dig att stå inför publik med hjälp av röstträning och andningsövningar. Tillsammans lär vi oss grunden för röstens uttrycksmöjligheter och att våga ta plats när man talar inför en grupp. Du kan stå fram!

Under tio tisdagskvällar lär vi oss att laga underbara pastor, risottos och desserter. Det är enklare än du tror. Kom och njut!

3. Inspirerar
TYDLIGA RUBRIKER, KONKRET INNEHÅLL

Ingressen handlar om ämnet, var personlig, se upp för ”allmänhets-sjukan”, berätta historier, tala till mottagaren. Exempelvis ändra så här:

Från                             Till
Sveriges ansvar                  Anders Lago om Södertälje
i världen                        och Irak

Öppet hus ABF i Lomma            Testa capoeira, silversmide
- prova på aktiviteter           m.m. i Lomma

Författarbesök                              Axel Schulman berättar om sin bok

4. Bjuder
Engagemang intresserar

Bosses Musikblogg, Start band, FRI scen, ” ABF Värmland inbjuder till en studieresa i Förintelsens spår. Polen, 3-11 maj 2010”

5. Visar

Digital identitet

VÄRME OCH PERSONLIGHET
Vi låter design och tonalitet locka till intresse och kännas inbjudande såväl som personlig.

TILLGÄNGLIGHETSANPASSAD
Genom sparsmakad och tydlig design tillåter vi användare med olika typer av handikapp att ta del av innehållet.

STRUKTURERAD OCH FLEXIBEL
Vi ger innehållet en tydlig hierarki och låter det fungera väl även för dynamiskt innehåll.

ABF ÄR RÖTT
Vi låter rött vara den dominerande färgen och övergripande känslan ska vara att varumärket är rött.

JUSTERAD FÄRGPALETT
Vi har adderat och justerat färgtoner för att fungera bra på webben. Både från ett varumärkesperspektiv såväl som ett användarperspektiv.

VARSAMT TONADE YTOR
Toningar ger en varmare och mer levande känsla.

TYDLIGA RUBRIKER
Genom iögonfallande rubriker lockar vi och väcker vi intresse.

ISTÄLLET FÖR VERDANA
Vi har valt Arial eftersom det är baserad på ert eget typsnitt Helvetica neue.

VIKTAD INFORMATION
Med olika grader av typografi och färg hjälper vi användaren att förstå vad som är viktigast.

RUBRIK FUNGERAR SOM LÄNK
Vi undviker onödiga “läs mer”-länkar och sparar utrymme genom att låta nyhetsrubrikerna fungera som länkar.

KONSEKVENT TYPOGRAFI
Länkar, datum m.m. hanteras konsekvent när det gäller färg, grad och formatering.

Moodboard

Förslag på central sida

Förslag på lokal sida

Förslag på generell textmall

Lista på wireframes som ska tas fram (som det ser ut idag)

☑ Navigering/ramverk (globala funktioner, brödsmulor) 2010-01-14
Central startsida 2010-01-14
Lokal startsida 2010-01-14
Artikelsida / ”master” (utveckla med fler moduler/element för ex. tabell/länksamling osv) 2010-01-14
Sök (kurser/kultur och webbinnehåll som ex. webb-TV och hantering av nollresultat)
Sitemap
☐ 404-sida
☐ Kurser och studiecirklar (presentation och sökflöde)
☐ Cirkelsida med presentation/anmälan/betalning (utveckla med moduler/element för ex. studiematerial, cirkelledare, rabatter)
☐ Evenemangsguiden (presentation och sökflöde)
☐ Arrangemangssida
☐ ABF nära dig (för val av avdelning och sök av kontaktinfo)
☐ Studiematerial och boksida
☐ Formulärsida ( ex. för Materialbeställning eller Kontakt)
☐ Nyhetslistning och enskild nyhet (inkl. kommentera och arkiv)
☐ Nyhetsbrev (inkl. arkiv)
☐ Kontaktsida (per avdelning och anställd)
☐ Webb-TV och radio
☐ Generella puffmoduler
☐ Specifika puffmoduler (ex tipsa om cirklar, veckans fråga, starta studiecirkel, Fönstret osv)
☐ Tom mall (ex. för Jobba hos oss)
☐ Bildarkiv och downloads
☐ ”Isolerat” meddelande
☐ Mobil
☐ Ev. Tillägg?

Presentationen
Hela presentationen kan du ta del av här: Presentation_ABF_2010_01_14

5 Responses to “Wireframes är levererade”


  1. 1 Anne Stringberg 15 januari 2010 kl. 15:47

    Har bara en liten fundering när det gäller den lokala hemsidan. Där saknar jag titeln ”Om oss”. Ni har kanske redan tänkt på det här, men jag tror att det kan vara intressant för människor som söker cirklar att se vilka organisationer som är medlemmar/har samarbetsavtal med ABF också lokalt. Det är inte alltid samma organisationer som centralt. Vi har ju också centralt pratat om att försöka förmå våra avdelningar att lägga ut alla cirklar på nätet, även de som man gör tillsammans med organisationerna. Då ser många fler vad som pågår och blir kanske intresserade av att vara med.
    Hälsningar
    Anne Stringberg

  2. 2 Marianne Högmark 15 januari 2010 kl. 17:34

    Det ser spännande ut! Jag gillar tanken på att fokus ligger på att söka cirklar och kurser för jag antar att det är vad de flesta vill när de kommer till abf.se

    En liten sån där kinkig fundering är om studiecirklar ska stå före kurser eller om det ska vara som det står nu (kurser och studiecirklar). Jag har ingen exakt uppgift men jag tror att de flesta mer puffar fram studiecirkeln än de kurser man gör, och studiecirkeln är ju ändå basen i det vi gör.

    Spännande att följa arbetet!

  3. 3 Orvokki Nyström 15 januari 2010 kl. 21:37

    Innehåll i våra cirklar/kurser/kulturarr. Viktig fråga tycker jag! En bra och innehållsrik information i cirklarna/kurserna är både effektivt och viktig marknadsföringsfråga.

    En frågeställning man kan ställa på en expedition.
    ”Vilka frågor har kunden” ?

    Den informationen ska finnas för kunden att läsa på webben tillika för övrig personal på en avdelning ska kunna ge via telefon eller kundkontakt. Vad vi än gör..bra information i vårat utbud d v s i cirklarna/kurserna är viktigt för servicen, samt att det är effektivt på en avdelning. Jag kanske är fel ute med denna fråga, men den är ack så viktig. Vi jobbar för kunden och då kan man ställa frågan ” Vad brukar kunden vilja veta?.”

    Spännande arbete framför oss och viktig marknadsföring av våra studiecirklar mm.

  4. 4 Kia Toivonen 18 januari 2010 kl. 15:26

    Självklart ska ”Om oss” finnas på lokala sidan, bara en miss i hanteringen, bra att du var uppmärksam och såg det!

    Att det står ”kurser och studiecirklar” handlar inte om två pedagogiska former utom om vad folk använder för ord i vardagslag och när de googlar. Studiecirkeln är grunden men många kallar studiecirkel för ”kurs”. Det finns statistik från Google på förhållandet mellan kurs – studiecirkel.

    Jättebra att tänka utifrån ”Vad brukar kunden vilja veta!”. Då når man flest människor.

    Håller som bäst på med ABFs svar till Deasign, som blir längre och längre 🙂 Har även fått in synpunkter från Funkanu på tillgängliget och användarvänlighet som ska in i dokumentet.

  5. 5 Karina Nilsson 29 januari 2010 kl. 14:21

    Jag har inga direkta synpunkter över innehåll eller rubriker. Bara en ”känsla” när jag tittar på sidor och mallar…
    Tycker jättemycket om det grafiska språket och färgerna i moodboard. Är glad för att det äntligen ska bli en enhetlig ABFsida. Som det är nu så är det för många egna lösningar ute i avdelningar och sektioner.
    Tycker att navigeringen verkar tydlig och relativt enkel. Det är ju ändå en stor sida det handlar om. Det känns ”rent” och modernt. Med rätt funktioner för besökaren kommer vi att ha stor nytta av vår nya webblösning. Jag ser fram emot att kunna ”visa” detta för alla besökare/kunder/deltagare. Det känns som om att denna sida kommer att vara något man kan vara stolt över att visa.
    Snyggt! 🙂


Comments are currently closed.



Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 25 andra följare


%d bloggare gillar detta: